«Αναγκαστική προσγείωση» για την Astra Airlines

Σχόλιο

Της Μαρίας Σμιλίδου

Μόλις 11 χρόνια έμεινε ενεργό το άστρο της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας  Astra Airlines.  Η αιφνίδια ανακοίνωση της αναστολής των πτήσεών της την περασμένη εβδομάδα έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία. Μπορεί οι ορκωτοί  λογιστές  να είχαν προειδοποιήσει προ διετίας για τα χρηματοοικονομικά αδιέξοδα ωστόσο στην αγορά δεν είχε ακουστεί το παραμικρό και τίποτα δεν μεσολάβησε που να προϊδεάζει για τον τερματισμό της διαδρομής της. Από το περασμένο Σάββατο (16/11)τα αεροπλάνα της Astra Airlines παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος ενώ οι  100 και πλέον εργαζόμενοι που απασχολεί βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα καθώς το εργασιακό τους μέλλον είναι κάτι περισσότερο από αβέβαιο.  Μετέωροι,  χωρίς εξηγήσεις και -το κυριότερο- χωρίς αποζημιώσεις έως τώρα,  βρίσκονται και οι εκατοντάδες επιβάτες της αεροπορικής , οι οποίοι έχουν προπληρώσει εισιτήρια και κρατήσεις θέσεων για πτήσεις που αιφνιδίως ματαιώθηκαν. Η διοίκηση της αεροπορικής έχει ωστόσο δεσμευτεί ότι εντός των επόμενων ημερών θα ενημερώσει το επιβατικό κοινό για την διευθέτηση των αιτημάτων που σχετίζονται με τις οικονομικές απαιτήσεις των πελατών της.

H Θεσσαλονικιώτικη εταιρία που ίδρυσαν ο Γιάννης Zλατάνης (της Interaviator Ltd) και ο Αναστάσιος Zηρίνης, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Oλυμπιακής Aεροπλοΐας, ξεκινούσε το «ταξίδι» στους ελληνικούς αιθέρες, τον Ιούλιο του 2008. Αποφεύγοντας ακροβατισμούς και κινήσεις εντυπωσιασμού, η αεροπορική κατάφερε με αργά και σταθερά  βήματα να κερδίσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού. H Astra Airlines διατηρούσε βάση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, στο Eλ. Βενιζέλος από το 2015 και τεχνική βάση στο Ηράκλειο. Προ δεκαημέρου με μια λιτή αλλά κοφτή ανακοίνωση η εταιρεία ενημέρωνε το επιβατικό κοινό ότι «στο πλαίσιο της επιχειρούμενης οικονομικής αναδιάρθρωσής αναστέλλει προσωρινά την άδεια εκτέλεσης δημοσίων μεταφορών και οι προγραμματισμένες πτήσεις από 15-11-2019 ακυρώνονται. Θα ενημερωθεί το επιβατικό κοινό οριστικά το αργότερο μέσα στις 7 επόμενες ημέρες για τη διευθέτηση αιτημάτων που σχετίζονται με οικονομικά θέματα» ανέφερε η ανακοίνωση.

Το τελειωτικό χτύπημα σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές ήρθε λίγα  εικοσιτετράωρα αργότερα όταν έσπευσε η  Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΙΑΤΑ) να εκδώσει εντολή προς όλες της συνεργαζόμενες επιχειρήσεις κρατήσεων να αποκλείσουν από τις λίστες τους την εταιρεία εξαιτίας των οφειλών της.  Πρόκειται για τη χαριστική βολή υποστηρίζουν οι καλά γνωρίζοντες γιατί ακόμη και αν η διοίκηση έβρισκε χρηματοδότηση θα απαιτούνταν πολύς χρόνος εφόσον πρέπει να εκκινήσει από το μηδέν τις διαδικασίες για να ενταχθεί εκ νέου στο δίκτυο της ΙΑΤΑ.  Οπότε ο χαρακτηρισμός της αναστολής πτήσεων ως  προσωρινής, ίσως να αποτελεί πλέον σχήμα λόγου, υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές.  Το επιβατικό κοινό δεν έλαβε καμία ενημέρωση εντός του χρονικού περιθωρίου των 7 ημερών(έληξε στις 15 Νοεμβρίου), οπότε ἦ διοίκηση με νέα ανακοίνωσή της παρέτεινε  εκ νέου για μία ακόμη εβδομάδα, την επίσημη ενημέρωσή της με τις αποζημιώσεις των πελατών της σε εκκρεμότητα.

 Χωρίς ρευστό … παρά τις επιδοτήσεις

Με στόλο που αριθμεί τέσσερα αεροσκάφη, η Astra εκτελούσε απευθείας πτήσεις από Θεσσαλονίκη προς Χίο, Μυτιλήνη, Σάμο, Λήμνο, Ικαρία, Ηράκλειο και Κω και από Αθήνα προς Χίο, Κοζάνη, Καστοριά και Ικαρία, καλύπτοντας ουσιαστικά το κενό που υπήρχε στις άγονες γραμμές. Άλλωστε ήταν οι άγονες γραμμές οι οποίες τα τελευταία χρόνια της εξασφάλιζαν επιβατική κίνηση και έσοδα από επιδοτήσεις. Μάλιστα, η σύμβαση που είχε αναλάβει μέσω διαγωνισμού το 2016 για την πραγματοποίηση δρομολογίων στις γραμμές Αθήνα – Κάλυμνος – Αθήνα και Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία – Θεσσαλονίκη λήγει το Σεπτέμβρη του 2020 με προβλεπόμενο μέγιστο οικονομικό αντιστάθμισμα 3,5 εκατ. ευρώ.Επιπλέον, μέχρι τον Αύγουστο του 2018 εισέπραττε επιπλέον 660.000 ευρώ το χρόνο για το δρομολόγιο Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά – Αθήνα. Ενώ και στον νέο διαγωνισμό που έγινε για τη συγκεκριμένη γραμμή η «Astra» αναδείχτηκε μειοδότρια, με αποτέλεσμα να αναλάβει εκ νέου το δρομολόγιο μέχρι το 2022 με αντιστάθμισμα 2,7 εκατ. ευρώ.

Παρά τις επιδοτήσεις τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας παρέμεναν σε ανησυχητικά χαμηλή στάθμη. Οι οικονομικές καταστάσεις του 2018 δεν έχουν ακόμα δημοσιευτεί ενώ τα πρώτα καμπανάκια κινδύνου είχαν ηχήσει από τους ορκωτούς  λογιστές στα οικονομικά στοιχεία της χρήσης του2017. Το τι πραγματικά συνέβη σε επίπεδο οικονομικής διαχείρισης το γνωρίζει η διοίκηση η οποία αφήνει να εννοηθεί ότι βρίσκεται σε αναζήτηση επενδυτή για την κάλυψη της μαύρης τρύπας… Και ενώ  η αγορά αναμένει τις επίσημες ανακοινώσεις  της Astra, η «Aegean Airlines» έσπευσε να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε αναλαμβάνοντας ένα μεγάλο μέρος των πτήσεων που ορφάνεψαν. Συγκεκριμένα ενημέρωσε ότι μέχρι και τις 24 Μάη του 2020 προσθέτει 306 πτήσεις (28.476 θέσεις) για δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Χίο – Σάμο – Κω – Ηράκλειο και Μυτιλήνη και από Αθήνα προς Χίο.

Στη συνέχεια

Σχετικά Άρθρα

Συζήτηση σχετικά με post