Η μοιρασιά του ΕΣΠΑ

Σχόλιο
Ενώ στη χώρα μας κορυφώνεται η πολιτική αντιπαράθεση ενόψει των εκλογών της 7 Ιουλίου οι Βρυξέλλες αποφασίζουν το πόσα κονδύλια και κυρίως υπό ποιες προυποθέσεις θα μοιραστούν για τη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027. Για την Ελλάδα προβλέπονται αυξημένοι πόροι 19,2 δισεκατομμυρίων ευρώ ενώ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η Κομισιόν μειώνει τα κονδύλια κατά 7%. Το νέο ΕΣΠΑ εστιάζει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στα  δίκτυα,  στην ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την πρόσβαση στην απασχόληση των ανέργων, ιδίως των νέων, και των οικονομικά μη ενεργών ατόμων, όπως αναφέρεται σε σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομίας. Αντιθέτως από την νέα φιλοσοφία χρηματοδότησης που δίνει προβάδισμα στο περιβάλλον, την καινοτομία και τις τεχνολογίες βγαίνουν χαμένες οι βιομηχανίες παλαιού τύπου αλλά κι η … Περιφέρεια Αττικής. Και αυτό γιατί η αρμόδια Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επενδύει στις Περιφέρειες, κατ αναλογία λαμβάνοντας  ως βάση 3 κατηγορίες. Τις λιγότερο ανεπτυγμένες (κατά κεφαλήν ΑΕΠ <75% του μέσου ευρωπαϊκού όρου), τις Περιφέρειες σε μετάβαση (κατά κεφαλήν ΑΕΠ μεταξύ 75% και 100%) και τις περισσότερο ανεπτυγμένες (κατά κεφαλήν ΑΕΠ > 100% του μέσου ευρωπαικού όρου). Από την ποσόστωση αυτή η Αττική κατατασσόμενη στις ανεπτυγμένες περιφέρειες χάνει σημαντικά ποσά χρηματοδοτήσεων.Στην ίδια κατηγορία των λιγότερο τυχερών περιφερειών ανήκει και το Νότιο Αιγαίο με δεδομένο ότι επίσης έχει κατά κεφαλήν AEΠ τα τελευταία 3 χρόνια υψηλότερο από το 75% του μέσου όρου της EE. Σε αυτές τις περιπτώσεις το κοινοτικό χρήμα κατευθύνεται σε πιο εξειδικευμένες δράσεις και μειώνεται η συγχρηματοδότηση από το 70%, στο 55%.  

 

Ακόμη και υπό αυτές τις προυποθέσεις όμως πρόκειται για μια σημαντική ευκαιρία από την οποία θα μπορούσε η χώρα να ανακτήσει πολύ από το χαμένο έδαφος της δεκαετούς οικονομικής κρίσης αναπτύσσοντας υψηλές ταχύτητες στην μεταμνημονιακή  εποχή που ανοίγεται μπροστά της. Αρκεί η βεβαίως να αλλάξει η παραδοσιακή ελληνική φιλοσοφία που θέλει αιτήματα της τελευταίας στιγμής και χρηματοδοτήσεις  επενδύσεων χωρίς επαρκή ολοκλήρωση των businessplans. Στο εξής βάσει των νέων κανόνων για την περίοδο 2021-2027 περιορίζονται τα περιθώρια ευελιξίας των εθνικών αρχών τα οποία εως τώρα αποφάσιζαν για την κατανομή των πόρων. Με την εισαγωγή του κανόνα «N+2» τα χρονοδιαγράμματα εκταμίευσης οριοθετούνται και γίνονται αυστηρότερα καθώς μπαίνει τέρμα στον ελαστικότερο κανόνα των τριών χρόνων με ενδεχομένως πολλές παρατάσεις που ίσχυε μέχρι τώρα για να ολοκληρωθεί και να διατεθεί το σύνολο των κονδυλίων.

 

«Αναγκαίοι όροι»

 

Στην πρόταση των Κανονισμών της Ε. Επιτροπής τίθενται συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τη συγχρηματοδότηση των έργων υπό τον όρο “αναγκαίοι όροι” (enabling conditions). Κατά τη νέα προγραμματική περίοδο  η ειδοποιός διαφορά της νέας αυτής θεσμοθέτησης είναι ότι επιβάλλει  την εκπλήρωση  του κάθε Προγράμματος, προκειμένου απρόσκοπτα να πραγματοποιείται η χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Για να γίνεται δηλαδή εκταμίευση των έργων ανά τομέα, θα πρέπει να έχουν πρώτα εκπληρωθεί όλες οι απαιτήσεις των κριτηρίων ανά αναγκαίο όρο και ειδικό στόχο στον οποίο αντιστοιχεί. Εργο το οποίο έχει αναλάβει την παρακολούθησή του καθ’ όλη την 

τη διάρκεια της προγραμματικής η  Ευρωπαική Επιτροπή. Σε αυτές τις τελευταίες μάχες λίγο πριν από την τελική έγκριση του σχεδίου για το νέο ΕΣΠΑ της επόμενης επταετίας η ελληνική πλευρά  πασχίζει να κερδίσει εξαίρεση από την σύνδεση των δημοσιονομικών ζητημάτων της χώρας μας  με τα πακέτα χρηματοδότησης. αυτός είναι ένας εξαιρετικά επικίνδυνος κανόνας για το μέλλον των κοινοτικών χρηματοδοτλησεων προς την Ελλάδα που βρίσκεται αντιμέτωπη με το δύσκολο στοίχημα των υψηλών πλεονασμἀτων τςη τάξης του 3%. Χρησιμοποιώντας τα επιχειρήματα των ιδιαίτερων κοινωνικών συνθηκών που επικράτησαν στην μνημονιακή Ελλάδα της τελευταίας 10ετίας, την ακραία ανεργία και τους κοινωνικούς αποκλεισμούς η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να αποσυνδέσει τη δημοσιονομική πειθαρχία από την κοινοτική βοήθεια.      

 

 

   Η Eπιτροπή και προτείνει να διαθέσει κοινοτικά κονδύλια για τα εξής μεγάλα οδικά έργα της κατασκευής  του κεντρικού άξονα του αυτοκινητοδρόμου στη Bόρεια Kρήτη,  την ενοποίηση των  κύριων οδικών αξόνων στην Ήπειρο, τη Θεσσαλία (Hγουμενίτσα-Bόλος) και στη Στερεά Eλλάδα (Kαρπενήσι-Kύμη), , τη  στήριξη της ανάπτυξης των μεταφορών στη Δυτική Eλλάδα και την Ήπειρο σε σύνδεση με την Iόνια Oδό που ολοκληρώθηκε πρόσφατα και την Eγνατία Oδό. Επίσης η αποφόρτιση του λιμανιού του Πειραιά, η αναβάθμιση του λιμένα Θεσσαλονίκης, οι επενδύσεις στα Oινόφυτα, αλλά και η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της Bόρειας Eλλάδας  αποτελούν προτεραιότητες  για την χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 

Οσον αφορά στον βιομηχανικό τομέα, η έρευνα, η καινοτομία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, παράμετροι της η 4η βιομηχανικής επανάστασης και οι νέες τεχνολογίες αποτελούν σημεία-κλειδιά που ανοίγουν τις πόρτες σε χρηματοδοτήσεις.

Στη συνέχεια

Σχετικά Άρθρα

Συζήτηση σχετικά με post