Χαιρετισμός Γενικού Γραμματέα Υποδομών και Μεταφορών Θάνου Βούρδα στο 8ο Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές

Σχόλιο

Χαιρετισμός του Γενικού Γραμματέα Υποδομών και Μεταφορών Θάνου Βούρδα, στο 8ο Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές

Κυρίες και Κύριοι,

Καταρχήν θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές του 8ου Συνεδρίου για την Έρευνα στις Μεταφορές, και να εκφράσω την στήριξη μου σε αυτή την χρόνια διαδικασία μέσω της οποίας μας δίνεται συνεχώς η ευκαιρία, και συγκεκριμένα φέτος εδώ στη Θεσσαλονίκη, να συζητήσουμε για τις δράσεις και τις εξελίξεις της Έρευνας και Ανάπτυξης στις μεταφορές.

Η χώρα μας, βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών Ηπείρων, που σημαίνει πως η αξιοποίηση της γεωστρατηγικής της θέσης αποτελεί άμεση πολιτική προτεραιότητα.

Είναι δε γεγονός ότι με την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων αλλά και την ριζική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, οι μεταφορές αναμένεται να συμβάλουν αποφασιστικά στην αύξηση του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος της χώρας.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με τη Eurostat και σε ότι αφορά στις εξαγωγές υπηρεσιών, ξεχωρίζουν ο τουρισμός με 7,5% του ΑΕΠ και αμέσως μετά έρχεται ο τομέας των μεταφορών με 4,4% του ΑΕΠ.

Οφείλει λοιπόν η πολιτεία να υποστηρίξει τις μεταφορές, έτσι ώστε να εκσυγχρονιστούν περαιτέρω και να μπορέσουν να παράξουν ακόμα περισσότερο πλούτο, διαθέτοντας τα κατάλληλα ερευνητικά και χρηματοδοτικά εργαλεία και συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος.

Ορόσημο για το μέλλον των μεταφορών αποτελεί το γεγονός ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται ήδη σε διαδικασία ανάπτυξης ενός συνολικού Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, που θα αποτελέσει τη βάση για τις επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών, καθώς και για την εφαρμογή πολιτικής και έρευνας για τα επόμενα 20 χρόνια.

Ποιο συγκεκριμένα: το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την ΕΤΕΠ και τους JASPERS, δημιουργεί ένα καινοτόμο εργαλείο που θα ορίζει τους τομείς και τις προτεραιότητες ανάπτυξης των υποδομών στη χώρα, έτσι ώστε η ανάπτυξη να βασίζεται στις πραγματικές ανάγκες του τόπου και όχι σε πελατειακές λογικές του παρελθόντος.

Στόχος μας είναι το έργο αυτό να αποτελεί τη βάση για την αειφόρο ανάπτυξη των υποδομών και υπηρεσιών του μεταφορικού συστήματος της Ελλάδας, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, την αξιοποίηση με το βέλτιστο τρόπο των υφιστάμενων υποδομών, την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και την εξέλιξη τους συμβάλλοντας στην ανταγωνιστικότητα της χώρας με χρονική προβολή της στρατηγικής τα επόμενα 20 χρόνια.

Το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών έχει σε 2 πυλώνες:

1)Την Ανάπτυξη ενός εθνικού μοντέλου μεταφορών για όλα τα μέσα μεταφοράς, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο λήψης αποφάσεων για τη χάραξη μελλοντικής πολιτικής, τον επενδυτικό σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων

και

2) Την Ανάπτυξη Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού (Strategic Planning Unit) εντός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προτείνοντας τις δραστηριότητες της Μονάδας, το απαραίτητο προσωπικό και τα πρωτόκολλα ροής πληροφοριών μεταξύ της Μονάδας και των εξωτερικών οργανισμών και αρχών.

Μέσα από τα εργαλεία υποστήριξης του σχεδιασμού (συγκοινωνιακό μοντέλο, μοντέλο ανάλυσης Κόστους-Οφέλους, διαδικτυακή βάση δεδομένων, στοιχεία από διόδια, δομημένα ερωτηματολόγια στα λιμάνια, στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, στα αεροδρόμια και στους σταθμούς υπεραστικών οδικών συγκοινωνιών κτλ), αποσκοπούμε στην ενδυνάμωση δομών, την ανάπτυξη ικανοτήτων μέσω της συνεχούς εκπαίδευσης, την υποστήριξη σε θέματα δομής και οργάνωσης, την δημιουργία πρωτόκολλων και την διαχείριση δεδομένων που θα προκύπτουν από τη συλλογή τους επιτόπου, και τέλος την δημιουργία μηχανισμών συνεργασίας με όλα τα αρμόδια υπουργεία.

Το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών φέρνει στο τραπέζι όλους τους εμπλεκόμενους εθνικούς φορείς για να αντιμετωπίσουν πολύπλοκα ζητήματα μεταφορών, να καθορίσουν δράσεις και αρμοδιότητες επιτυγχάνοντας με αυτό τον τρόπο τον καλύτερο συντονισμό και δυνατά αποτελέσματα πάνω σε πολύ επίπεδους εθνικούς στόχους, στρατηγικές και προτεραιότητες.

Στο τομέα της αειφορείας, αποτελεί την κορωνίδα των εθνικών προσπαθειών για βιώσιμη ανάπτυξη, συμβάλλοντας στο στόχο για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, που για τη χώρα μας μπορούν να έχουν σοβαρές μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις στον πληθυσμό, λόγω της πιθανής ερημοποίησης των ευάλωτων στις υψηλές θερμοκρασίες πεδινών περιοχών της ενδοχώρας.

Αποτελεί, λοιπόν, στόχο και επιλογή μας, οι μεταφορές να αφήνουν ολοένα και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Σε καθαρά οικονομικό επίπεδο το έργο ενσωματώνει τις δραστηριότητες της προσφοράς (υποδομής μεταφορών) και της ζήτησης (κινητικότητας), σε μια συνεκτική προσέγγιση και μπορεί να βοηθήσει στην προσέλκυση κεφαλαίων για έργα και να ενισχύσει την οικονομία δημιουργώντας θέσεις εργασίας, ειδικά των νέων, που υπέφεραν τα εφτά χρόνια της κρίσης.

Αγαπητοί σύνεδροι,

η χώρα μας έχει τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα που πρέπει να τα εκμεταλλευτούμε.

Όμως πρέπει να σχεδιάζουμε τις υποδομές και τις μεταφορές μας πάντα με γνώμονά τον σεβασμό στο περιβάλλον, την πλήρη αξιοποίηση των πόρων, των υποδομών και των καινοτόμων εργαλείων-μεθόδων, επιτυγχάνοντας το βέλτιστο αποτέλεσμα ανάπτυξης.

Μπορούμε να μετατρέψουμε τη χώρα στη μεγαλύτερη πύλη εισόδου ανθρώπων και εμπορευμάτων στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Και αυτό κάνουμε.

Με την συμφωνία της κατασκευής της γραμμής Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς, τη Σιδηροδρομική Εγνατία, με την εκμετάλλευση του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, με την ολοκλήρωση των οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων, με το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης και αλλά πολλά έργα, σχεδιάζουμε το μέλλον με ευθύνη για τις πραγματικές ανάγκες των επόμενων γενεών.

Σας Ευχαριστώ.

Στη συνέχεια

Σχετικά Άρθρα

Συζήτηση σχετικά με post