Κομισιόν: «Η απόφαση ως προς τη σύναψη συμβάσεων έργου παραμένει αρμοδιότητα των κρατών-μελών»

Σχόλιο

Το «μπαλάκι» της ευθύνης στις τότε ελληνικές κυβερνήσεις της περιόδου 2009-2014 πετάει η Κομισιόν με την απάντηση της Επιτρόπου Κορίνα Κρέτσου, αρμόδιας για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής, στην ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφορικά με τις αδυναμίες και την συνολική επιβάρυνση του Δημοσίου κατά 1,2 δισ. ευρώ, κατά την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων προοριζόμενων για έργα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, όπως αυτές αποτυπώνονται σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου που αφορά στην περίοδο 2009-2014.

Σύμφωνα με την εν λόγω έκθεση, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο καταγράφει υπέρβαση του προϋπολογισμού για την κατασκευή τριών αυτοκινητόδρομων (Ολυμπία Οδός, Ε65, Μορέας), με συνολική επιβάρυνση 1,2 δισ. ευρώ για το Δημόσιο (κατά την αναθεώρηση των έργων, ενόσω το αντικείμενό τους μειώθηκε κατά 55%). Ειδικότερα, το συνολικό κόστος των τριών οδικών αξόνων αυξανόταν 36% κατά την αναθεώρηση των συμβάσεων τους, και η συνεισφορά της ΕΕ αυξήθηκε 95% (4,1 εκατ. ευρώ/ χλμ).

Στην απάντησή της προς τον Δημ. Παπαδημούλη, η Επίτροπος Κρέτσου τονίζει πως «η απόφαση ως προς τη σύναψη συμβάσεων έργων, χρηματοδοτημένων απ’ την ΕΕ, με τη μορφή ΣΔΙΤ παραμένει αρμοδιότητα των κρατών μελών, τα οποία είναι επίσης υπεύθυνα για την επίτευξη της καλύτερης σχέσης ποιότητας/τιμής», υπογραμμίζοντας έτσι ότι την ευθύνη για την επιβάρυνση του Δημοσίου κατά 1,2 δισ. ευρώ την φέρουν οι αντίστοιχες κυβερνήσεις της περιόδου 2009-2014.

Η Επίτροπος Κρέτσου, στην γενικόλογη κατά τα άλλα απάντησή της, επισημαίνει ότι παραχωρήσεις έργων που υπογράφηκαν το 2006«ήταν σύμφωνες με τις προτεραιότητες του προγράμματος βάσει του οποίου συγχρηματοδοτήθηκαν». Συμπληρώνει ότι «η ικανότητα των ιδιωτικών κεφαλαίων να κατασκευάσουν ένα πλέον σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων αξιολογήθηκε από την Ελλάδα το 2000 και επιβεβαιώθηκε το 2017», ενώ και «η ανάλυση κόστους-ωφέλειας έδειξε τα οφέλη των έργων». Η ίδια προσθέτει πως «η προκαταρκτική μελέτη της κυκλοφορίας κατά το 2018 επιβεβαιώνει τις δυνατότητές τους».

Παρά τις ενστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, που επιρρίπτει ευθύνες αφενός στην τότε ελληνική διοίκηση για «πρόωρες συμβάσεις με ιδιώτες παραχωρησιούχους», και στην Επιτροπή, δεδομένου ότι τις ενθάρρυνε, επικαλούμενη την οικονομική αδυναμία της Ελλάδας, παρά τα όσα διαπιστώνει για «σχέσεις εξάρτησης λόγω μειωμένου ανταγωνισμού, αναποτελεσματική διαχείριση πόρων και μεγάλα έργα εκτός χρονοδιαγράμματος», η Επίτροπος Κρέτσου αποφεύγει μια πιο συγκεκριμένη απάντηση και σημειώνει: «Το μοντέλο παραχώρησης αποδείχτηκε ανθεκτικό και ευπροσάρμοστο σε απρόβλεπτες περιστάσεις».

Η αρμόδια Επίτροπος προσθέτει επίσης πως «οι προβλέψεις βασίστηκαν σε μοντέλα κυκλοφορίας τα οποία ελέγχθηκαν και εγκρίθηκαν από τους δανειοδότες του έργου, δηλαδή τις εμπορικές τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων» και συνεχίζει λέγοντας πως έγκειται στην ευθύνη των κρατών-μελών «η απόφαση ως προς τη σύναψη συμβάσεων έργων, χρηματοδοτημένων απ’ την ΕΕ, με τη μορφή ΣΔΙΤ».

Στην ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για το «τί σκοπεύει να κάνει η Κομισιόν για να ανταποκριθεί στις συστάσεις του ΕΕΣ, που ζητά να διαδραματίζει η ίδια σημαντικό ρόλο στην έγκριση συγχρηματοδοτούμενων μεγάλων έργων», η Επίτροπος Κρέτσου αναφέρει ότι «θα εξετάσει πιθανές βελτιώσεις, όσον αφορά τις ειδικές συστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου».

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε να μάθει από την Κομισιόν «ποια μέτρα σχεδιάζει για την αποτελεσματική εποπτεία και έλεγχο κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αντίστοιχων έργων στην ΕΕ», και η Επίτροπος απαντά πως «η Κομισιόν ελέγχει αν τα κονδύλια της ΕΕ επενδύονται με ορθό και αποτελεσματικό τρόπο, με εστίαση στα αποτελέσματα, και αν τα έργα που επωφελούνται από επιχορηγήσεις της ΕΕ είναι σε θέση να λειτουργήσουν εγκαίρως».

 

Στη συνέχεια

Σχετικά Άρθρα

Συζήτηση σχετικά με post