Σε ρότα πώλησης από το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια-φιλέτα

Σχόλιο

 Άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την ιδιωτικοποίηση των 10 λιμένων της χώρας (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, , Ηρακλείου, Κέρκυρας,Ραφήνας, Ελευσίνας και Λαυρίου).  Η σημαία εκκίνησης δόθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ με την δημοσιοποίηση της πρόσκλησης Υποβολής Προσφοράς για πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου. Το έργο αφορά την αξιοποίηση έως και 4 Λιμένων με τη μορφή πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών. Ο σύμβουλος, σύμφωνα με την προκήρυξη, θα προσληφθεί για 24 μήνες, ή για όσο χρόνο απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του έργου του, με πλαφόν αμοιβής τα 120.000 ευρώ. Λίγα εικοσιτετράωρα νωρίτερα οι δύο συναρμόδιοι υπουργοί των Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης είχαν ανάψει το πράσινο  φως προς το ΤΑΙΠΕΔ  για την άμεση έναρξη των διαδικασιών για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας .

Τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ θεωρούνται από τα πλέον ώριμα για την  «νέα γενιά» ιδιωτικοποιήσεων. Βούληση της κυβέρνησης είναι να ακολουθήσει δύο διαφορετικά μοντέλα προτάσσοντας την παραχώρηση ολική ή μερική των λιμένων ή την πώληση μετοχών των Οργανισμών Λιμένων που διαχειρίζονται τα συγκεκριμένα λιμάνια, κατά τα πρότυπα του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.  Με τον τρόπο αυτό, κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο. Πολύ σημαντικά εκτιμώνται ότι θα είναι και τα γενικότερα οφέλη για την Ελλάδα, τόσο σε οικονομικό επίπεδο, με την αύξηση των δημοσίων εσόδων, όσο και σε γεωστρατηγικό επίπεδο, με την αύξηση του διεθνούς εμπορίου μέσω της χώρας μας.

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες αναμένεται ως το τέλος Φεβρουαρίου να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νέο θεσμικό πλαίσιο το οποίο αλλάζει ολοκληρωτικά το μοντέλο αξιοποίησης των λιμανιών που είχε προκρίνει με νομοσχέδιο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ισχύον νόμος αποκλείει το ενδεχόμενο της ολικής παραχώρησης ή της πώλησης μετοχών και επιτρέπει την αξιοποίηση των λιμανιών μόνο μέσω υπο-παραχωρήσεων δραστηριοτήτων σε ιδιώτες. Η ρύθμιση της προηγούμενης κυβέρνησης ανέφερε πως εκτός από το οικονομικό αντάλλαγμα που θα καταβάλει ο επενδυτής, θα πλήρωνε για την υποπαραχώρηση και ένα υψηλό ετήσιο αντισταθμιστικό τέλος στον οικείο Οργανισμό Λιμένος επί των ακαθάριστων εισπράξεων το οποίο θα μπορούσε να ξεπερνά και το 5% . Στις καταγγελίες της αξιωματικής  αντιπολίτευσης για ξεπούλημα των λιμανιών της χώρας, η απάντηση της κυβέρνησης είναι ότι το θεσμικό πλαίσιο του ΣΥΡΙΖΑ ναρκοθέτησε επί σειρά ετών την έναρξη των διαγωνισμών καθώς δεν ήταν επαρκώς ελκυστικό για τους δυνάμει επενδυτές. Γεγονός είναι ότι τα τελευταία χρόνια έχει εκδηλωθεί  επίμονο επενδυτικό ενδιαφέρον, ειδικά για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, της  Ηγουμενίτσας, αλλά και του Ηρακλείου και του Βόλου.

  Ειδικά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αποτελεί το πολύτιμο πετράδι του ΤΑΙΠΕΔ καθώς εκτός από το έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον , το διεκδικούν επίσης μνηστήρες Ισραηλινοί, Κινέζοι , Ρώσοι, Ιάπωνες, Γερμανοί κα. Η γεωγραφική θέση του λιμένα σε συνδυασμό με τη συμμετοχή κολοσσών του ενεργειακού τομέα το καθιστούν ως ισχυρό  επενδυτικό πόλο έλξης.  Η γειτνίασή του με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) τον καθιστά ως  επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Σε κάθε περίπτωση οι Αμερικανοί έχουν φροντίσει να καταστήσουν ξεκάθαρες τις προθέσεις τους για την απόκτηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης καθώς εκτιμούν ότι θα προσθέσει περαιτέρω δυναμική στο ενεργειακό project που αναπτύσσεται στην ευρύτερη περιοχή, ενώ εντάσσουν την επένδυση και στον στρατιωτικό τους σχεδιασμό. Οι ΗΠΑ όμως έχουν επιδείξει έντονο ενδιαφέρον και για το λιμάνι της Καβάλας το οποίο βρίσκεται σε προνομιακή θέση χάρη στην διασύνδεσή του με την Εγνατία οδό.

Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης διακρίνονται και για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας το οποίο διασυνδέεται με την Εγνατία οδό και διακινεί 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά σε λιμάνια του εσωτερικού και του εξωτερικού. Μάλιστα ο ιταλικός όμιλος Grimaldi έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη δραστηριότητα που αφορά τις γραμμές της Ιταλίας, καθώς είναι ένα από τα βασικά λιμάνια που χρησιμοποιεί. Διπλό ρόλο διεκδικεί και το λιμάνι του Βόλου. Αφενός ο συγκεκριμένος λιμένας κρατά τα σκήπτρα της μεγαλύτερης διακίνησης εμπορευμάτων εδώ και τρεις δεκαετίες , αφετέρου είναι ένα από τα λιμάνια που αυξάνει σταθερά τη θέση του στον τομέα της κρουαζιέρας.

Για το λιμάνι του  Ηρακλείου  έχουν ήδη προχωρήσει σε κρούσεις για την συμμετοχή τους στον διαγωνισμό τρεις όμιλοι. Η αμερικανική Carnival , και η γερμανικών συμφερόντων TUI Cruises που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της κρουαζιέρας καθώς και η ιταλική Grimaldi Group που ενδιαφέρεται για την επιβατηγό δραστηριότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα τέλη του 2018 το σύνολο των εσόδων του λιμανιού με βάση τον ισολογισμό του που περιλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων,  ήταν ήδη στα επίπεδα των 6,3 εκατομμυρίων.

Στη συνέχεια

Σχετικά Άρθρα

Συζήτηση σχετικά με post