Οι φαινομενικά «άσχετες» η μία προς την άλλη λέξεις, Ασία και Λιμάνι Πειραιά, αν τις αναλύσουμε η πρώτη «αποκαλύπτει» μια τεράστια αγορά, ίσως τη μεγαλύτερη του πλανήτη και η δεύτερη ένα κομβικής σημασίας λιμάνι- πύλη για τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το «κλειδί» λοιπόν για την παρουσία των επιχειρήσεων του ευρύτερου Πειραϊκού χώρου, και όχι μόνο για την παρουσία τους στις δύο αυτές μεγαλύτερες αγορές της Κίνας και της Ευρώπης είναι το λιμάνι του Πειραιά.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς διατηρεί μεταξύ των κορυφαίων θεμάτων της ατζέντας του την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων μελών του μέσα από μία σειρά δράσεων που ήδη έχουν λάβει «σάρκα και οστά». Αλλά η ανταγωνιστικότητα, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι είναι συνυφασμένη με την εξωστρέφεια θεωρώντας αυτή ως ζήτημα πεδίο του ανταγωνισμού είτε στο εσωτερικό είτε διεθνώς. Και εδώ σπεύδω να σημειώσω ότι υπάρχουν «εργαλεία» για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας αλλά και δοκιμασμένες πολιτικές που μπορούν να ακολουθηθούν. Το καλό με τα ζητήματα που αφορούν την εξωστρέφεια είναι ότι αποτελούν πολιτικές άκρως μετρήσιμες. Αλλά ας δούμε ένα εκ των δεικτών που δεν είναι άλλος από τις εξαγωγές. Οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι η σημαντική αύξηση των εξαγωγών, είναι απόδειξη ότι αποτελούν τον καθρέφτη μιας ανταγωνιστικής οικονομίας. Και έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να αναπτύξουμε έντονη εξαγωγική δραστηριότητα σε παραγωγικούς αλλά και σε νέους τομείς.
Όπως προανέφερα δράσεις του Επιμελητηρίου αφορούν στην προσπάθεια να ανοίξουν διάπλατα οι πόρτες της αγοράς της Κίνας. Η αρχή έγινε. Ο Πειραιάς, που ευελπιστεί να διατηρήσει ανοικτή την «πόρτα» συνεργασίας με τις κινεζικές επιχειρήσεις, με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά, ύστερα και από την συνάντηση που είχε το Επιμελητήριο με τον πρόεδρο της ΟΛΠ-COSCO, ΥU Zeng Gang, κατά την οποία διαπιστώθηκαν οι εκατέρωθεν καλές προθέσεις για συνεργασία αλλά και συναντίληψη για την ευρύτητα του πεδίου συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων της εν λόγω επαρχίας της Κίνας και επιχειρήσεων του Πειραιά, γεγονός που θα επιτρέψει το προσεχές διάστημα, την ανάπτυξη επιχειρηματικών επαφών μεταξύ των δύο πλευρών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ε.Β.Ε.Π. δι’ εμού υπέγραψε MoU με τον κ. Liu Fuxue, επικεφαλής των αρμοδίων αρχών της Κίνας για το εισαγωγικό εμπόριο, με στόχο την ανάπτυξη συνεργασιών, για τη συμμετοχή στην 6η Διεθνή Έκθεση Εισαγωγών που θα πραγματοποιηθεί στην Κίνα, το Νοέμβριο του 2023.
Η συμμετοχή και παρουσία στην εν λόγω έκθεση, στην οποία οι Κινεζικές επιχειρήσεις θα είναι αγοραστές, το τονίζω αγοραστές, αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις να παρουσιαστούν και τοποθετηθούν στην Κινεζική αγορά και, παράλληλα, μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στην κατασκευή υλικών για πλοία, να «περάσουν» τα προϊόντα τους στα Κινεζικά ναυπηγεία στα οποία κτίζεται, για λογαριασμό Ελλήνων εφοπλιστών, ένας αξιόλογος αριθμός πλοίων. Οι ελληνικές επιχειρήσεις του ευρύτερου πειραϊκού χώρου, που κατασκευάζουν όλων των τύπων υλικά και εξοπλίζουν τα πλοία, αξίζουν της προσοχής, όχι μόνο των κινεζικών ναυπηγείων, στα οποία Έλληνες εφοπλιστές κτίζουν πλοία τους, αλλά και γενικότερα, των ασιατικών και ευρωπαϊκών ναυπηγείων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το εκτιμώμενο ύψος εισαγωγών σε υπηρεσίες και αγαθά στην Κίνα, τα επόμενα 5 χρόνια, θα ξεπεράσει τα 10 τρις δολάρια. Πέρυσι, στην έκθεση περιηγήθηκαν 480.000 εμπορικοί επισκέπτες, ενώ οι συμφωνίες που υπεγράφησαν κατά τη διάρκειά της ξεπέρασαν τα 72,6 δις δολάρια.
Το Επιμελητήριο, όπως προανέφερα, αξιοποιεί κάθε διαθέσιμο εργαλείο για την ανάπτυξη των εξαγωγικών δραστηριοτήτων των μελών του στις παγκόσμιες αγορές, μεταξύ αυτών και η αγορά της Κίνας, τα μεγέθη της οποίας είναι γιγάντια. Στο πεδίο του εξαγωγικού ανταγωνισμού, δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω, ότι δεν υπάρχει η πολυτέλεια του εφησυχασμού και της συνέχισης των, μέχρι σήμερα, δοκιμασμένων πρακτικών, αλλά προβάλλει αδήριτη αναγκαιότητα καλλιέργειας μιας νέας κουλτούρας, ικανής να προσδώσει δυναμική, ώστε να ανοίξει την βεντάλια των εξαγώγιμων προϊόντων. Ευκαιρίες τέτοιου βεληνεκούς, όπως η συγκεκριμένη έκθεση, που ανοίγει διάπλατα τις πύλες για τις ελληνικές επιχειρήσεις στην γιγαντιαία κινεζική αγορά, δεν πρέπει να πάνε χαμένες, όπως και δεν πρέπει να πάει χαμένη η ευκαιρία να παρουσιαστούν τα αδιαμφισβήτητα ποιοτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων και των υπηρεσιών που οι επιχειρήσεις του πειραϊκού χώρου παράγουν και προσφέρουν.
Και δεν είναι μόνο η Κίνα, που «είδε» πρώτη και ανέδειξε την σημασία του λιμανιού του Πειραιά ως πύλη εισόδου στις αγορές της ΕΕ των Κινεζικών προϊόντων και όχι μόνο. Πρόσφατα η Ινδία με την επίσκεψη στην Ελλάδα του πρωθυπουργού της Ναρέντρα Μόντι «αποκάλυψε» το ενδιαφέρον της χώρας αυτής να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά επίσης ως πύλη εισόδου στις αγορές της ΕΕ εξαγώγιμών προϊόντων της. Και η αναβάθμιση της ελληνο-ινδικής σχέσης, σε σχέση «Στρατηγικής συνεργασίας» (Strategic Partnership), που επισφραγίστηκε με Κοινή Δήλωση, κατά την συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου, μεταξύ του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του ομόλογό του της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι είναι ακόμη μία ευκαιρία. Που δεν πρέπει να πάει χαμένη.
Οφείλουμε να κατανοήσουμε το ρόλο του Πειραιά και του λιμανιού του. Πηγαίνουμε από ρεκόρ σε ρεκόρ όσον αφορά τις άμεσες ξένες επενδύσεις. Μας ενδιαφέρει πολύ να παρουσιάσουμε την ελληνική ιστορία επιτυχίας στην ινδική επιχειρηματική κοινότητα. Αυτή είναι «μόνο η αρχή για να δούμε τις δυνάμεις μας» είπε πρόσφατα ο Έλληνας πρωθυπουργός στους επιχειρηματίες της χώρας μας. Στη βιομηχανική παραγωγή, στις υποδομές, στα φαρμακευτικά προϊόντα, όπου έχουμε ισχυρή παρουσία, στα τρόφιμα, στη ναυπηγική, στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στην τεχνολογία, στις ψηφιακές πληρωμές διανοίγονται διάπλατοι οι ορίζοντες για ένα ελληνικό εξαγωγικό αποτύπωμα.
Οφείλουμε μεταξύ Ασιατικών χωρών, Ελλάδας και Ευρώπης να οικοδομήσουμε μια «win win» σχέση με επίκεντρο τον Πειραιά και το λιμάνι του.
Συζήτηση σχετικά με post