Αγωνία για τα νέα μέτρα στον Τουρισμό

Σχόλιο

Σε πολλαπλές ταχύτητες η ανάκτηση του χαμένου εδάφους

Του Γιώργου Αλεξάκη

Εν αναμονή των νέων μέτρων σε σχέση με τη χρήση μάσκας αλλά και το πλαίσιο της κινητικότητας του πληθυσμού βρίσκεται ο τουρισμός, ειδικά σε περιοχές άκρως τουριστικές αλλά με μεγάλο ποσοστό κρουσμάτων (Ρέθυμνο, ορισμένα νησιά κτλ). Την ώρα που η σεζόν μπαίνει για τα καλά στη βασική της περίοδο η ανασφάλεια δε λείπει καθώς εκκρεμεί και η αποσαφήνιση του τι θα γίνει μετά τις 19/7 για το καθεστώς των βρετανών τουριστών, δηλαδή το αν θα έχουν ή όχι καραντίνα με την επιστροφή τους στην πατρίδα τους.

Είναι ενδεικτικό  ότι η Goldman Sachs  σε ανάλυσή της για τον τουρισμό  καταγράφει σημαντικά προβλήματα στις οικονομίες μέσω των ταξιδιωτικών περιορισμών.

Όπως αναφέρει  τα υψηλά ποσοστά μολύνσεων μπορεί να διατηρήσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Σύμφωνα με την Goldman Sachs η μετάλλαξη Δέλτα υποδηλώνει μια ελαφρώς πιο αργή παγκόσμια επαναλειτουργία και μεγαλύτερο κίνδυνο σε χώρες με χαμηλό εμβολιασμό. Αναμένει ωστόσο, ότι οι εμβολιασμοί θα μειώσουν περαιτέρω το πλήγμα της πανδημίας στο επίπεδο του παγκόσμιου ΑΕΠ τα επόμενα τρίμηνα από το σημερινό χαμηλό επίπεδο του 4%. Οι προβλέψεις τους για την αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 6,6% το 2021 και 4,8% το 2022 παραμένουν επομένως αισιόδοξες σε απόλυτους όρους, αν και είναι τώρα πιο κοντά στο consensus των άλλων οικονομολόγων από ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο σημείο από τον Απρίλιο του 2020.

Πάντως όπως ανέφερε μιλώντας στο Real Fm το πρωί της Πέμπτης ο Νίκος Χαλκιαδάκης Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου υπάρχουν ενθαρρυντικά δείγματα. Όπως ανέφερε ημερησίως υπήρχαν 119 πτήσεις στο αεροδρόμιο  «Νίκος Καζαντζάκης» την ώρα που το 2019 το αντίστοιχο νούμερο ήταν στο 130. Όπως τόνισε ανά περιοχές όπως πχ η Χερσόνησος παρατηρείται ικανοποιητική κίνηση. Βέβαια σε άλλες περιοχές όπως ο Άγιος Νικόλαος ή ο Πλατανιάς και η Αγία Μαρίνα στα Χανιά η κίνηση είναι μάλλον είναι υποτονική. Ουσιαστικά αυτό επιβεβαιώνει τις πολλαπλές ταχύτητες και φέτος του ελληνικού τουρισμού με περιοχές όπως ορισμένα Κυκλαδονήσια (πχ Μήλος, Κίμωλος, Φολέγανδρος) ή άλλοι χερσαίοι προορισμοί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα  στοιχεία από το ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» υπάρχει μια τάση ανάκτησης της κίνησης, ωστόσο μένει να διανυθεί σημαντικός δρόμος ακόμη. Όπως αναφέρεται τους προηγούμενους μήνες, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου κατά τη διάρκεια του Ιουνίου 2021 επηρεάστηκε επίσης σημαντικά από την πανδημία COVID-19 και τις επιπτώσεις της στο αεροπορικό ταξίδι, με την επιβατική κίνηση του αεροδρομίου να εμφανίζεται μειωμένη κατά 58,2% σε σχέση με την κίνηση του 2019. Σύμφωνα με το ΔΑΑ το αποτέλεσμα αυτό είναι ενδεικτικό μιας αργής, βαθμιαίας βελτίωσης σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, με την άρση των περιορισμών μετακινήσεων από τα μέσα Μαΐου να υποστηρίζουν μια σταδιακή ανάκαμψη. Η βελτίωση αυτή ήταν πιο εμφανής στην εγχώρια κίνηση, όπου οι επιβάτες ήταν κατά 42,8% μειωμένοι σε σχέση με το 2019, με τη διεθνή επιβατική κίνηση επίσης να παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, με μείωση κατά 64,9% σε σύγκριση με το 2019.

Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο του 2,7 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 31,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και 76,4% σε σχέση με την κίνηση του 2019, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας από το Μάρτιο του 2020 και μετά. Οι επιβάτες, τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων, κατέγραψαν μείωση της τάξης του 8,2% και 43,9% αντίστοιχα σε σχέση με το 2020 και 64,9% και 81,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο 2019.

Σε γενικές γραμμές η ανάκτηση της κίνησης κοντά ποικίλει ανάλογα το αεροδρόμιο. Στα περιφερειακά η ανάκτηση κυμαίνεται στο 35%-37% του 2019 ενώ η νέα μετάλλαξη και τα μέτρα αναμένεται να φανεί πώς θα επηρεάσουν τη λειτουργία τους. Όπως  χαρακτηριστικά ανέφερε στο 4ο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ο κ. Ηλίας Μαραγκάκης, διευθυντής επιχειρησιακών λειτουργιών της Fraport Greece,  «η κάθε πτήση θέλει περίπου δύο ώρες από τη στιγμή που ο επιβάτης θα προσγειωθεί μέχρι να φτάσει να πάρει την αποσκευή του και αυτό που δεν κάνει την κατάσταση εκρηκτική είναι ότι οι πτήσεις βρίσκονται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα. Αυτή είναι μία από τις μεγάλες προκλήσεις φέτος γιατί τα αεροδρόμια δεν είναι φτιαγμένα για τέτοιου είδους δραστηριότητες. Το 2021 παραμένει δυστυχώς το δεύτερο χειρότερο έτος στην πρόσφατη ιστορία των αερομεταφορών». Όπως είπε το ποσοστό ανάκτησης της κυκλοφορίας παραμένει χαμηλό κατά τους πρώτους έξι μήνες της φετινής χρονιάς και για τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece φθάνοντας το 22,2% του 2019 ή αλλιώς στα 2,4 εκατ. επιβάτες συνολικά από 10,9 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2019. «Κάποια αεροδρόμια που στηρίζονται στην κίνηση εσωτερικού, όπως η Μυτιλήνη και η Σάμος, έχουν μεγαλύτερο ποσοστό ανάκτησης που ξεπερνά το 35%, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες κάποια άλλα, όπως π.χ. αυτό της Μυκόνου, έχουν ανέβει επίσης πολύ λόγω της αύξησης της τουριστικής κίνησης.»

Στην ακτοπλοΐα  η κίνηση είναι ανοδική καθώς το κύμα των αδειούχων του Ιουλίου έχει αρχίσει να κινείται, ωστόσο οι ξένοι επισκέπτες λείπουν κάτι που βέβαια με βάση στελέχη της αγοράς θα αποτυπωθεί στην κίνηση πιυ και φέτος θα είναι σημαντικά πεσμένη σε σχέση με το 2019.

Βέβαια περιστατικά όπως αυτό με το πλοίο από την Ίο με τα 73 ύποπτα κρούσματα δημιουργούν αναστάτωση, και είναι άγνωστο πώς θα επηρεάσουν την κινητικότητα του πληθυσμού.

 

Στη συνέχεια

Σχετικά Άρθρα

Συζήτηση σχετικά με post