Κριτική για την παράσταση ”Moby Dick” The Musical

Σχόλιο

Του Γιάννη Γαβρίλη

Η Θεατρική (υπέρ)παραγωγή που εντυπωσιάζει με την καινοφανή μεταφορά ενός κάθε άλλο παρά   απλοϊκού μυθιστορήματος που διαδραματίζεται στη θάλασσα μεν, αλλά είναι και μια καταβύθιση σε φιλοσοφικούς ατραπούς, στην υπέρβαση της επικράτησης και της νίκης επί του υπέρτατου, του ”θηρίου” , του αδύνατου, που μπροστά του ο άνθρωπος ελαχιστοποιείται, όμως  η επιμονή του, τον ωθεί στο ύστατο καταφύγιο του, αυτό της αυτογνωσίας αγγίζοντας  και τα όρια της τρέλας. Όλα αυτά μεταφέρονται στην παράσταση που έχει ανέβει στο CHRISTMAS THEATER, μέσα από το λιμπρέτο του Δημήτρη Παπαδημητρίου και έμενα με κατέκτησε περισσότερο, ασφαλώς, και από το θέαμα και τα όσα μέσα χρησιμοποιήθηκαν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, για να αποδοθεί με αληθοφάνεια όλη η περιπετειώδης ”ρότα” του φαλαινοθηρικού ”Πικουόντ” προς την μάχη με το ανθρωπίνως αξεπέραστο και την νοητική αταξία, μέχρι τα όρια της συνειδητής αυτοκαταστροφής, αυτοθυσίας , του καπετάνιου Αχαάβ.   

MOBY DICKThe musical  

Μία σπάνια για τα ελληνικά θεατρικά δεδομένα παραγωγή!

Μια καλλιτεχνικά, τεχνολογικά, υποκριτικά, σκηνοθετικά, άρτια παραγωγή!

Αλλά το σημαντικότερο όλων είναι το ”θαύμα” που δημιούργησε ο συνθέτης Δημήτρης Παπαδημητρίου μεταφέροντας με το λιμπρέτο του ( 29.198 λέξεις!)και τις υπερβατικές μουσικές του συνθέσεις,  το πολυσήμαντο αυτό μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ, εστιάζοντας και εισχωρώντας σε βάθος στην φιλοσοφική διάσταση του επικού αυτού έργου το γεμάτο με συμβολισμούς και έννοιες που αφορούν στην σχέση του ανθρώπου με το Θείο, την ανακάλυψη των  ανθρώπινων ορίων  και την εμμονή να ξεπεραστούν νοητικά και υπαρξιακά, την αμφισβήτηση του μεγέθους του αντιπάλου (εν προκειμένω της τερατώδους φάλαινας), την επιμονή για την επικράτηση του ελάχιστου απέναντι στο μεγαλειώδες, η πάλη του καλού με το κακό στο επίπεδο μιας εσωτερικής διαμάχης των δυο αυτών αντίρροπων δυνάμεων, της αμφισβήτησης της προδιαγεγραμμένης Μοίρας, η άνιση μάχη με τα όρια που επιθυμεί ο άνθρωπος να ξεπεράσει αλλά τελικά υποκύπτει και εξαφανίζεται με την ικανοποίηση όμως, ότι πάλεψε με αυτά.

Το ”επίτευγμα-οπερετική (κατά την γνώμη μου ο ορισμός ως Μιούζικαλ δεν αντιστοιχεί) διασκευή του αρχικού μυθιστορήματος από τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, που έχει ανέβει στο CHRISTMAS THEATER, είναι η αφετηρία και το τέλος μιας διαδρομής στο μεταφυσικό και το αληθινό εντός των πλαισίων μιας υπερπαραγωγικής παράστασης που δεν μένει στα πλαίσια του θεαματικού, αλλά πηγαίνει στο βάθος και στο νόημα, όσο και στην ασυνήθιστη πραγματικότητα των λέξεων και της γραφής του Μελβιλ.

Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, είναι φανερό, οτι ”πάλεψε” (με το μέγιστο των μηνυμάτων, των ψυχολογικών, των μαγευτικών περιγραφών με απτές λεπτομέρειες της ζωής και των δυνατοτήτων των φαλαινοθήρων του 19ου αιώνα που με παραστατικότητα, ζωντανεύουν μέσα από τις σελίδες και την υπερβατική γραφή του Μέλβιλ).. και βγήκε νικητής.

Είναι εντυπωσιακό το ότι αυτός ο εξαιρετικά, εμπνευσμένος συνθέτης, αυτός ο μορφωμένος και ευγενής δημιουργός, έγραψε αυτό το βαθειά εισερχόμενο στον κόσμο που γλαφυρά ζωντανεύει μέσα από τις σελίδες αυτού του βιβλίου ( πρώτο κυκλοφόρησε στην Αγγλία στις 18 Οκτωβρίου του 1851 με τον τίτλο ”Η Φάλαινα” και στις 14 Νοεμβρίου στις Η.Π.Α με τίτλο ”Μόμπι Ντικ ή Η Φάλαινα”) και το λιμπρέτο που δημιούργησε και επένδυσε με τις συναρπαστικές μουσικές του συνθέσεις ξεπερνά τις καινοφανείς τεχνολογικές δυνατότητες, ξεφεύγει από τα όρια της υπερπαραγωγής και ταξιδεύει πέρα και πολύ μακριά και πολύ βαθιά στη θάλασσα της εμπνευσμένης (ίσως και ευλογημένης;) απεραντοσύνης της επίπονης και αγωνιώδους δημιουργίας. Να τολμήσω να γράψω, ότι ακολουθώντας την μαγευτική πορεία που με οδήγησε το Λιμπρέτο και η Μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου με έφερε στο σημαντικό σημείο να κατανοήσω, να αντιληφθώ στοιχεία που δεν είχα καταλάβει κατά την ανάγνωση του βιβλίου.

Η παράσταση διαρκεί πάνω από τις τρεις ώρες, και  κυριολεκτικά, όχι μόνο δεν καταλαβαίνει ο θεατής πότε και πως πέρασαν, γιατί εδώ έρχεται αντιμέτωπος με μια εντυπωσιακή παραγωγή, με ολογράμματα και 3animation (Candyshop VFX (Ευάγγελου Κουλουκύθα) σε συνεργασία με τον Hashem Alshaer, Visual Effects Director της CandyshopVFX “The Division” και Art Direction video υλικών του Στάθη Αθανασίου) , με υπερμεγέθη σκηνικά ( Μανώλης Παντελιδάκης), με εντυπωσιακή σε ευρηματικότητα, , σκηνοθεσία και διαχείριση της θεατρικής σκηνής, (Γιάννης Κακλέας που κάθε σκηνοθετική του δουλειά έχει, πάντα, το στοιχείο της έκπληξης, πόσο μάλλον εδώ που είχε να αντιμετωπίσει μια καινούρια θεατρική, από άποψης τεχνολογίας, συνθήκη, και όχι μόνο διεκπεραίωσε, όχι μόνο βρήκε ευφάνταστες λύσεις, αλλά δημιούργησε μια σειρά από προτάσεις, όσον αφορά στη σκηνοθεσία, που απέκλισαν την πιθανή υπερβολή, την ψυχρή απεικόνιση και έδωσε έντονη διάσταση, θέση ικανή και απεύθυνση προς το κοινό, των ηθοποιών, που σε άλλη περίπτωση θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος της, και όχι το κυρίαρχο σώμα που συνεπικουρείτο από την τεχνολογία των εικόνων). Με εξαιρετικού και πειστικού σχεδιασμού κοστούμια (Ηλένια Δουλαδίρη), με πρωτότυπες, υπερβατικές χορογραφίες ( Αγγελική Τρομπούκη), ατμοσφαιρικούς φωτισμούς (Στέλλα Κάλτσου), με 23 ηθοποιούς που τραγουδούν, υποκρίνονται, χορεύουν, κυριολεκτικά ”δεξιοτέχνες”, με 12 μουσικούς υπό την διεύθυνση του εξαιρετικού μουσικού και μαέστρου Αλέξη Πρίφτη.

Είκοσι τρεις με προσοχή επιλεγμένοι ηθοποιοί ,  που έχει ο καθένας, την δική του ξεχωριστή πορεία, στον χώρο του θεάτρου πρόζας, στο μουσικό ή Λυρικό Θέατρο, που με τις ερμηνείες τους δημιούργησαν, άλλοτε έναν ούριο και άλλοτε έναν άγριο άνεμο, δημιούργησαν με την υποκριτική και την δυναμική τους στο τραγούδι και την κίνηση το έναυσμά για να ταξιδέψουμε μαζί τους, σε αυτό το τόσο ανατρεπτικό και επικίνδυνο ταξίδι , όπου το σταθερό και γνώριμο ανατρέπεται, το φυσικό διαστρεβλώνεται, η τρέλα της επικράτησης πρωτεύει και η θυσία στο όνομα της εμμονής για την επικράτηση, επιβάλλεται.

*Καπετάνιος Αχαάβ- Μπάμπης Βελισσάριος

*Ισμαήλ- Αιμιλιανός Σταματάκης (β’ διανομή Αντώνης Βλάχος)

*Α’ υποπλοίαρχος Στάρμπακ- Θοδωρής Βουτσικάκης (β’ διανομη Νικόλας Μαραζιώτης)

*Β΄ υποπλοίαρχος Στάμπ, ναύτης του πλοίου «Όρκα»- Ιβάν Σβιτάїλο

*Στον ρόλο του γάλλου σιτιστή o λυρικός κόντρα τενόρος  Νικόλας Σπανάτης

*Πέτρος Κιβούρης, Κάπτεν Πίλεγκ, ναύτης από το Λονγκ Άϊλαντ- Γιάννης Στόλλας

*Κάπτεν Μπίλνταντ, ξυλουργός, ναύτης από τη νήσο Μαν- Δημήτρης Γεωργαλάς

*Γέρος μάγειρας του καραβιού, Φλίς, πιστός στην εκκλησία των ΦαλαινοθήρωνJerome Kaluta

*Πατήρ Μάπλς, Πάρσος Φεϊντάλλα– Νικόλας Καραγκιαούρης

*Καμακιστής Κουικουέγκ- Θοδωρής Μπουζικάκος

*Γ΄ υποπλοίαρχος Φλασκ, πιστός στην εκκλησία των φαλαινοθήρων- Πάνος Ζώης

*Πιπ το καμαροτάκι- Λίνος Μάνεσης

*Ναύτης-κλοσάρ Ηλιού- ναύτης από Ιρλανδία– Αντώνης Βλάχος

*Καπετάνιος Γκαρντέρ του πλοίου «Ραχήλ», ναύτης- Θοδωρής Τσουανάτος

*Καμακιστής Νταγκού-Σαμουήλ Ακινόλα

*Ναύτης, βοηθός στο πανδοχείο ”ο Φυσητήρας”- Θανάσης Ισιδώρου

*Β΄ ναύτης από το Ναντάκετ- Νικόλας Μαραζιώτης

*Ξαρτιέρης από τη νήσο Μαν, ναύτης Μαλτέζος- Γρηγόρης Ποιμενίδης

*Ναύτης Σικελός- Δημήτρης Σταματελόπουλος

*Ναύτης- Γιώργος Στάμος

*Ναύτης από το Ναντάκετ- Ορφέας Τσαρέκας

*Καμακιστής Ταστίγκο- Βασίλης Τσιγκριστάρης

*Σιδεράς Πέρθ, ναύτης Ισπανός- Αλέξανδρος Ψυχράμης

Οι συμμετέχοντες μουσικοί (ορχήστρα θεάτρου)

Sergiu Nastasa (α΄ βιολί) / Πέτρος Χρηστίδης (α΄ βιολί) / Κωνσταντίνος Λούστας (β΄ βιολί) / Λευτέρης Παπανικολάου (β΄ βιολί) / Βασιλική Μαζαράκη (β΄ βιολί) / Έλλη Φιλίππου (τσέλο) / Λυδία Παναγιωταρέα (τσέλο) / Αμαλία Γιαννόπουλου (τσέλο) / Παρασκευάς Κίτσος (κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο) / Ηλίας Καρκαβέλιας (κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο) / Ηλίας Σκορδίλης (κλαρινετο) / Ιωάννης Κρητικός (κλαρινέτο) / Μίνα Τσάμου (κλαρινέτο) / Στέφανος Δαφνής (τρομπέτα) / Στυλιανός Δρίτσας (τρομπέτα) / Ξενοφών Βερνίκος (τρομπέτα) / Χρήστος Γιάκκας (τρομπόνι) / Ηλίας Βορτελίνας (τρομπόνι) / Θεόδωρος Ηλίας Βαζάκας (κρούστα) / Θεοδώρα Τσιτσιμπή (κρούστα) / Σπύρος Παναγιωτόπουλος (ντραμς) / Ιωάννης Καραχάλιος (ντραμς) / Ευριπίδης Ζεμενίδης (ηλεκτρική & ακουστική κιθάρα) / Μιχάλης Τσιφτσής (ηλεκτρική & ακουστική κιθάρα) / Αντρέας Κουρέτας (πιάνο, keyboards) / Βικτωρία Κιαζίμη (πιάνο, keyboards)

Back Tracks: Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών
Διεύθυνση Ορχήστρας Back Tracks: Πάνος Βλάχος  Studio Echo/City Studio
Ηχολήπτες Back Tracks: Γιάννης Λαμπρόπουλος / Νίκος Παππάς
Programmer Back Tracks: Αντρέας Αποστόλου
Music Coordinator, Tonn meister: Τάσος Ρωσόπουλος
Μουσική Σύνθεση / Ενορχήστρωση / Παραγωγή: Δημήτρης Παπαδημητρίου

Christmas Theater  (Λεωφόρος Βεΐκου 139, Γαλάτσι)

Ημέρες παραστάσεων

Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή & Σάββατο 20:00, Κυριακή 19:00

Μία θεατρική προβολή, μία υπερβατική πρόσκληση-πρόκληση, μια παράσταση με ισχυρό αποτύπωμα, μία θεατρική παραγωγή που ξεπερνάει τα γνώριμα, μέχρι πρότινος δεδομένα, με εντυπωσιακή σκηνική αληθοφάνεια, με εντυπωσιακές εναλλαγές εικόνων, λόγου, λυρικών ερμηνειών, κίνησης, υποκριτικής, μουσικών συνθέσεων και ενορχηστρώσεων, εν ολίγοις μια παραγωγή-παράσταση, που δεν είχαμε ξαναδεί.

Στη συνέχεια

Σχετικά Άρθρα

Συζήτηση σχετικά με post